Filozofski fakultet / Predškolsko vaspitanje / UVOD U METODOLOGIJU PEDAGOŠKIH ISTRAŽIVANJA
| Naziv predmeta: | UVOD U METODOLOGIJU PEDAGOŠKIH ISTRAŽIVANJA |
| Šifra predmeta | Status predmeta | Semestar | Broj ECTS kredita | Fond časova (P+V+L) |
| 2666 | Obavezan | 5 | 5 | 2+1+0 |
| Studijski programi za koje se organizuje | Predškolsko vaspitanje |
| Uslovljenost drugim predmetima | Nema uslova za prijavljivanje i slušanje predmeta |
| Ciljevi izučavanja predmeta | Da studenti upoznaju i shvate značaj i ulogu metodologije pedagoških istraživanja u procesu proučavanja složenih vaspitno-obrazovnih problema; da savladaju osnovne metodološke pojmove i pristupe, te teorijsko-metodološku logiku. |
| Ishodi učenja | -objašnjava osnovne metodološke pojmove i pristupe -opisuje istorijski razvoj metodologije -razlikuje epistemološko-logičke postupke -klasifukuje pedagoška istraživanja po vrstama |
| Ime i prezime nastavnika i saradnika | prof. dr Nikola Mijanović i mr Sanja Čalović |
| Metod nastave i savladanja gradiva | Predavanja i debate. Priprema po jednog domaćeg rada na zadatu temu iz jedne od oblasti sadržaja predmeta. Učenje za testove i završni ispit. Konsultacije. |
| Plan i program rada |
|
Pripremne nedjelje - priprema i upis semestra I nedjelja, pred. - Shvatanje pojma metodologija pedagoških istraživanja I nedjelja, vježbe - Pojmovno određenje metodologije pedagoških istraživanja - diskusija i izvođenje zaključaka. Dogovaranje načina izrade domaćih radova i vremenskog okvira za njihovu prezentaciju. II nedjelja, pred.-Predmet i zadaci metodologije pedagoških istraživanja II nedjelja, vježbe Određivanje predmeta metodologije pedagoških istraživanja: izvorno značenje riječi metodologija; određivanje osnove metodologije; definisanje nauke; određenje predmeta metodologije pedagoških istraživanja kroz suštinu njenih zadataka - diskusija i izvođen III nedjelja, pred.- Retrospektiva razvoja metodologije pedagoških istraživanja III nedjelja, vježbe - Izdvajanje osnovnih perioda u razvoju metodologije pedagoških istraživanja i određivanje njihovih ključnih polazišta (diskusija na nivou grupe) IV nedjelja, pred.- Međuzavisnost metodologije, logike, gnoseologije i epistemologije IV nedjelja, vježbe - Razrada odnosa između metodologije i logike; gnoseologije i epistemologije; metodologije i gnoseologije (rad po grupama) V nedjelja, pred.- Utemeljenje metodologije pedagoških istraživanja posle konstituisanja metodologije kao nauke V nedjelja, vježbe - Razgraničavanje perioda iskustvenog i sistemstskog naučnog poučavanja; doprinos Herbartove metodološke naučno-istraživačke paradigme (diskusija prema unaprijed pripremljenim pitanjima) VI nedjelja, pred.- Pozitivističko-empiristička paradigma metodologije pedagoških istraživanja VI nedjelja, vježbe - Razmatranje porijekla pozitivističkog pravca u metodologiji; određivanje suštine pozitivističke paradigme; doprinos pozitivizma razvoju metodologije pedagogije - diskusija i izvođenje zaključaka VII nedjelja, pred.- Osnovne karakteristike pedagoških istraživanja VII nedjelja, vježbe - Razmatranje dijalektičkog utemeljenja pedagoškog proučavanja; holističkog karaktera pedagoških saznanja; asimptotičke dimenzije; osnovnih principa naučnog istraživanja (rad po grupama prema unaprijed navedenim određenjima); diskusija na nivou određene gru VIII nedjelja, pred.- Indukcija i dedukcija u metodologiji pedagoških istraživanja VIII nedjelja, vježbe - Induktivni put saznanja; deduktivni put saznanja; potpuna i nepotpuna indukcija; zakonomjerno smjenjivanje indukcije i dedukcije - grupna diskusija. Priprema za kolokvijum. IX nedjelja, pred.- Kolokvijum IX nedjelja, vježbe - Analiza kolokvijuma. Prezentacije domaćih radova X nedjelja, pred.- Specifičnosti naučno-pedagoških saznanja X nedjelja, vježbe - Načini saznanja vaspitanja -diskusija na nivou grupe; epistemološko-metodološke specifičnosti saznavanja u vaspitanju: vaspitanje je složena i delikatna djelatnost; vaspitanje je okrenuto budućnosti; vaspitanje je dinamičan, neredvidiv i turbulentan proce XI nedjelja, pred.- Zakoni i zakonitosti u oblasti vaspitanja XI nedjelja, vježbe - Razmatranje razlike između zakona i zakonitosti u vaspitanju - grupni rad prema naunaprijed pripremljenim pitanjima: Da li se može govoriti o zakonima u oblasti vaspitanja; Da li je moguće saznavanje takvih zakona, ako oni uopšte postoje; Da li je moguće XII nedjelja, pred.- Osnovne vrste pedagoških istraživanja XII nedjelja, vježbe - Isticanje ključnih karakteristika akcionih i malih istraživanja. Formulisanje predmeta proučavanja malih i akcionih istraživanja (rad po grupama). Prezentacije domaćih radova XIII nedjelja, pred.- Osnovni naučno-istraživački pristupi XIII nedjelja, vježbe - Pojmovno određenje paradigme; definisanje vrsta naučno-istraživačkih paradigmi; tumačenje metodološkog jedinstva kvalitativnog i kvantitativnog pristupa - diskusija uz unaprijed pripremljeni materijal. Prezentacije domaćih radova. XIV nedjelja, pred.- Varijable i hipoteze pedagoških istraživanja XIV nedjelja, vježbe - Definisanje nezavisne i zavisne varijable; definisanje afirmativne, nulte i radne hipoteze; načini formulisanja naučno istraživačkih hipoteza; rad na unaprijed pripremljenom materijalu: definisanje varijabli i određivanje vrsta naučno-istraživačkih hipote XV nedjelja, pred.- II kolokvijum XV nedjelja, vježbe - Analiza kolokvijuma. Prezentacije domaćih radova |
| Opterećenje studenta | Nedjeljno 5 kredita x 40/30 = 6 sati i 40 minuta Struktura: 2 sata predavanja 1 sat vježbi 3 sata i 40 minuta samostalnog rada, uključujući konsultacije |
| Nedjeljno | U toku semestra |
| 5 kredita x 40/30=6 sati i 40 minuta
2 sat(a) teorijskog predavanja 0 sat(a) praktičnog predavanja 1 vježbi 3 sat(a) i 40 minuta samostalnog rada, uključujući i konsultacije |
Nastava i završni ispit:
6 sati i 40 minuta x 16 =106 sati i 40 minuta Neophodna priprema prije početka semestra (administracija, upis, ovjera): 6 sati i 40 minuta x 2 =13 sati i 20 minuta Ukupno opterećenje za predmet: 5 x 30=150 sati Dopunski rad za pripremu ispita u popravnom ispitnom roku, uključujući i polaganje popravnog ispita od 0 do 30 sati (preostalo vrijeme od prve dvije stavke do ukupnog opterećenja za predmet) 30 sati i 0 minuta Struktura opterećenja: 106 sati i 40 minuta (nastava), 13 sati i 20 minuta (priprema), 30 sati i 0 minuta (dopunski rad) |
| Obaveze studenta u toku nastave | Studenti su obavezni da redovno pohađaju nastavu i rade dva testa. Studenti pripremaju po jedan domaći (pismeni) rad i učestvuju u diskusiji nakon njegove prezentacije. |
| Konsultacije | Utorak, 14h |
| Literatura | Banđur; V. i Potkonjak; N. (1999): Metodologija pedagogije, „Učiteljski fakultet“, Beograd; • Halmi; A. (2003): Strategija kvalitativnih istraživanja u primijenjenim društvenim znanostima, „Naklada Slap“, Zagreb; • Cohen, L., Manion L. i Morrison, K. (2007): Metode istraživanja u obrazovanju, „Naklada Slap“, Zagreb; • Mejovšek , M. (2003): Uvod u metode znanstvenog istraživanja, „Naklada Slap“, Zagreb; • Mužić, V. (1986): Metodologija pedagoških istraživanja, „Zavod za izdavanje udžbenika“, Sarajevo; • Potkonjak, N. (1982): Metodološki problemi sistemnih proučavanja u pedagogiji, „Prosveta“, Beograd; • Mandić, P. (2004): Metodologija naučnog rada, „Akademija nauka i umjetnosti Republike Srpske“, Banja Luka; • Petz, B. (2007): Osnovne statističke metode za nematematičare, „Naklada Slap“, Zagreb. |
| Oblici provjere znanja i ocjenjivanje | - Dva kkolokvijuma po 20 poena (Ukupno 40 poena), - Prisustvo nastavi i isticanje u njoj 4 poena: Domaći rad 6 poena, - Završni ispit sa 50 poena. - Prelazna ocjena se dobija ako se kumulativno sakupi najmanje 51 poen |
| Posebne naznake za predmet | |
| Napomena | Napomena: Plan realizacije nastavnog programa studenti će dobiti početkom semestra |
| Ocjena: | F | E | D | C | B | A |
| Broj poena | manje od 50 poena | više ili jednako 50 poena i manje od 60 poena | više ili jednako 60 poena i manje od 70 poena | više ili jednako 70 poena i manje od 80 poena | više ili jednako 80 poena i manje od 90 poena | više ili jednako 90 poena |